Iemand met een arbeidsbeperking in je team vraagt veel meer begeleiding dan een ‘gewone’ medewerker, zegt Päivi Hagedoorn, Director HR bij Hotel De L’Europe. Maar net zo makkelijk somt ze drie voordelen op van werken met een arbeidsbeperkte.

“Dat is de realiteit van werken met arbeidsbeperkten. Sommige dingen lukken gewoon niet. Daar moet je dan een oplossing voor bedenken.”

De jongen van de minibar

Twee jaar geleden nam Hagedoorn de eerste medewerker met een arbeidsbeperking in dienst voor de minibar. “Hij is slim, hij studeert. Maar hij heeft veel structuur nodig en kan niet veel tegelijk doen. En zijn tempo ligt een stuk lager.” Wat de naam is van zijn aandoening weet ze niet eens precies. “Dat is ook niet belangrijk.”

“Het is een zelfstandige, soms stressvolle functie,” vertelt Päivi Hagedoorn. “Je moet ervoor zorgen dat elke minibar altijd voor elke nieuwe gast tiptop in orde is. De glazen moeten glimmen, de drankjes en snacks moeten aangevuld zijn en je moet precies weten wat de status van elke kamer is.” De functie moest wel worden aangepast voor deze jongen. Hagedoorn: “Soms bellen collega’s de minibar om te vragen of je een bepaalde kamer eerst wil doen. Maar dat kan voor hem teveel worden, dus dat hebben we zoveel mogelijk uit zijn takenpakket gehaald. Dat is de realiteit van werken met arbeidsbeperkten. Sommige dingen lukken gewoon niet. Daar moet je dan een oplossing voor bedenken.”

Päivi Hagedoorn

Motivatie

“Werken met arbeidsbeperkten levert je geen financiële of praktische voordelen op,” zegt Hagedoorn. Waarom Hotel De L’Europe het doet? “Er zijn drie redenen. Ten eerste proberen we een mogelijke verplichting vanuit de Participatiewet voor te zijn. Ten tweede is het een mooie MVO-tool. Mensen staan centraal bij Hotel De L’Europe, ook in ons personeelsbeleid. Maar de mooiste reden, die we pas achteraf kunnen formuleren, is de impact op het team. Opeens is er iemand om rekening mee te houden. Dat verandert de dynamiek in het team. Mensen hebben meer plezier en het hele team wordt er zachter van.”

Praten, praten, praten

Voor leidinggevenden is werken met een arbeidsbeperkte vaak nieuw. “In de praktijk merk je vanzelf wat werkt, en wat niet.” Ze geeft een paar algemene tips: “Neem barrières weg, luister met aandacht, stel samen doelen en blijf praten, praten, praten.” Maar, het blijft maatwerk. “We hebben bijvoorbeeld een karretje om de minibar aan te vullen, maar deze jongen had het idee dat hij zijn werk veel beter kon doen als hij een bepaalde tas zou hebben. Hij had het precies in zijn hoofd, hij zocht een plaatje van de tas, en uiteindelijk heeft een collega zo’n tas voor hem gevonden. Hij is er superblij mee.”

“Natuurlijk zou ik hem het liefst in vaste dienst nemen, maar het kan niet!”

Afscheid

Binnenkort neemt Hotel De L’Europe afscheid van de jongen van de minibar. “Natuurlijk zou ik hem het liefst in vaste dienst nemen,” zegt Päivi Hagedoorn. “Maar het kan niet! We hebben een piekdalplanning en onze business schommelt enorm. Ik moet soms afscheid nemen van mijn beste medewerkers. Dus het zit er gewoon niet in.” Hagedoorn helpt hem bij het vinden van een nieuwe baan, maar legt het initiatief wel bij hem. “Hij gaat kijken wat voor banen er bij andere hotels zijn, en als hij een leuke functie ziet, dan introduceer ik hem daar.”

Samen kan je meer

Sinds een jaar is het hotel lid van het netwerk de 99vanAmsterdam. “We leren veel over de Participatiewet en organiseren cursussen op de werkvloer om de theorie toe te passen in de praktijk. Onze collega van de minibar is nu twee jaar bij ons in dienst, maar sinds we lid zijn van het netwerk snappen we beter hoe we met hem om moeten gaan.”